JESENÍKY, BARBORKA

Horská chata Barborka leží na jižním úbočí Pradědu ve výši 1320 m.n.m. Barborka byla vybudována až v roce 1942 pro důstojníky německé armády. V letech 1966-73 byla přistavěna celá nová dvoupatrová část za dosavadním vchodem do chaty, značně rozšířená veranda a celá chata byla taktéž zmodernizována. Koncem 80. let byla k chatě vybudována asfaltová silnice.

panorama

Sobota, 27. srpna

Praděd Z Kuřimi jsme vyjeli vlakem až v 11.53, protože to byl pak nejvýhodnější spoj na Barborku. Jeli jsme autobusem přes Olomouc, kde jsme přesedali, až na Hvězdu, odkud jezdí kyvadlovka na Ovčárnu. Z Ovčárny jsme pak došli kilometr pěšky na Barborku. Bylo něco krátce po 16 h. Konrádi tady ještě nebyli, takže jsme se ubytovali a oni pak za chvíli dorazili. Měli jsme zaplacenou polopenzi, takže jsme šli na večeři a potom jsme se rozhodli, že se projdeme na Praděd.

Z Barborky na Praděd jsou to 3 km. Nahoře jsme už nemohli vyjet do věže, protože už bylo zavřeno, tak jsme alespoň zašli do hospůdky a dali si tam čaj a pak jsme šli zase zpátky. Večer jsme hráli hry a šli jsme brzo spát.

Trasa: Barborka -> Praděd (3 km) -> Barborka (3 km) => 6 km

Neděle, 28. srpna

Každý den jsme na 8.00 vstávali ke snídani. Po snídani jsme se akorát sbalili a vyrazili na túru. Děcka zlobily hned od rána a vlastně každý den měly své chvilky.

Dlouhé stráně od Petrových kamenů Šli jsme k Ovčárně a odtud po červené kolem Petrových kamenů, Vysoké Hole, Kamzičníku, přes Velký Máj a Malý Kotel k Jelení studánce. Cesta byla plná borůvek, a tak jsme častokrát zastavili a ládovali se borůvkama. U Jelení studánky jsme si sedli do trávy a svačili jsme. Dál jsme pak šli po žluté k chatě Alfrédka, která vyhořela. Cesta byla plná mravenců a okolo samé mraveniště. Ema se bála, že jí nalezou do bot. A byli to takoví ti velcí, rezaví.

Od chaty Alfrédka jsme šli po zelené na Mravencovnu a pak dál po zelené do Karlova. Odtamtud jsme pak zrychlili, protože jsme chtěli chytit autobus z Hvězdy na Ovčárnu. Jenže jsme museli projít celým Karlovem a taky Malou Morávkou než jsme došli k zastávce. Naštěstí jel nějaký autobus, který stavěl na Hvězdě. Odtud jsme se vyvezli na Ovčárnu a tam se trochu občerstvili. Na Barborce jsme se pak zase osprchovali, navečeřeli a po večeři jsme něco hráli.

Trasa: Barborka -> Jelení studánka (7,5 km) -> Alfrédka (3 km) -> Mravencovna (3,5 km) -> Karlov rozc. (2 km) -> Karlov (žlutá, 2 km) -> Malá Morávka, zast. u školy (2 km) => 20 km

Pondělí, 29. srpna

Dnešní túra vedla přes Švýcárnu a dál po modré k Vysokému vodopádu. Od Vysokého vodopádu jsme se drápali kopcem nahoru mezi borůvčím a kapradinami k silnici, po které jsme došli zpátky k rozc. Nad Vysokým vdp. Odtud jsme se vydali stejnou cestou ke Švýcárně, kde jsme se nasvačili a šli jsme k Barborce. Původně jsme měli Švýcárna v úmyslu jít ještě nad Bílou Opavou do Karlovy Studánky a vracet se Bílou Opavou, ale kolektivně jsme si řekli, že bysme to nezvládli, a tak jsme sedli do auta a jeli jsme dolů autem.

V Karlově Studánce jsme ochutnali minerální vodu, rozhlídli se po obchodech a v jedné hospůdce jsme si dali pohár.

Pak jsme zase vyjeli nahoru a prožili standardní večer. I když zase tak standardní nebyl, Lubo měl 34. narozeniny, a tak jsme kromě her zvládli 2 litry Modrého Portugala.

Trasa: Barborka -> Švýcárna (5,5 km) -> Vysoký vodopád (3 km) -> Švýcárna (4 km) -> Barborka (5,5 km) => 18 km

Úterý, 30. srpna

nad Červenohorským sedlem Na dnešek jsme měli naplánovanou trasu z Červenohorského sedla. Tam jsme dojeli autem a odtud jsme šli po červené k Vřesové studánce a dál přes Sedlo pod Vřesovkou, Trojmezí a Keprník na Šerák. Na Šeráku jsme si dali k obědu česnečku. Byli jsme zklamaní, že neměli zelňačku.

Pak jsme se vydali stejnou cestou zpátky a tentokrát nám to ubíhalo rychleji. Jednak proto, že to bylo více méně z kopce a taky proto, že se děcka zabavily zpěvem a přestaly otravovat.

Na sedle jsme se nezdržovali a vyrazili jsme autem zpátky na Barborku. Večer jsme zase hráli hry a tentokrát popíjeli lahvinku Ryzlinku rýnského.

Trasa: ČHS -> Vřesová studánka (3,5 km) -> rozc. Sedlo pod Vřesovkou (1 km) -> Trojmezí (1,5 km) -> Keprník (1 km) -> Šerák (2 km) a zpět stejnou cestou => 18 km

Středa, 31. srpna

Dnes tady Konrádovci skončili svůj pobyt, takže ráno jsme si jen udělali takovou kratší procházku po modré nad Bílou Opavou a zpátky po žluté přes polomem zničenou rezervaci.

Bílá Opava Bylo tam plno nově udělaných můstků a schůdků, protože je strhly padající stromy. Ještě vůbec nebyly odklizené, a tak jsme je museli přelézat nebo podlézat. Teprve až v horní polovině to vypadalo, jako když jsme tu byli poprvé.

Když jsme došli k Barborce, my dva jsme tam zůstali, protože jsme měli hlad, ale Konrádi šli ještě nahoru na Praděd a na vyhlídku. My jsme se zatím najedli a šli si zchrupnout. Ve tři hodiny jsme sešli dolů a našli je u oběda. Už byli osprchovaní a věci měli sbalené v autě. Rozloučili jsme se a oni odjeli.

Šli jsme na Praděd, taky výtahem na vyhlídku, ale moc jsme neviděli, bylo příliš slunečno. Sjeli jsme dolů a dali si tam v hospodě pivo a zase jsme šli zpátky.

Trasa: Barborka -> rozc. Pod Ovčárnou (1 km) -> rozc. Nad vdp. Bílé Opavy (1 km) -> rozc. Rezervace Bílé Opavy (2 km) a zpět => 8 km;
Barborka -> Praděd a zpátky stejně => 6 km

Čtvrtek, 1. září

z cesty na Červenohorské sedlo Na dnešek jsme naplánovali hřebenovku na Červenohorské sedlo a zpátky. Šli jsme po červené na Švýcárnu a odtamtud po zelené na rozcestí Kamzík. Byla krásně vidět přečerpávací elektrárna a její dolní nádrž. Na tomto rozcestí jsme posvačili roládu a dál jsme pokračovali po modré přes rozc. Nad Petrovkou a Skalní tabuli na ČHS. Cesta vedla pořád po zpevněné cestě určené pro cyklisty. Na ČHS jsme se občerstvili pivem (bylo 12 h) a vyrazili zpátky.

Tentokrát ale po červené přes Klínovec a Malý Jezerník, kde jsou rašeliniště, na Švýcárnu. Tam jsme byli tak vyčerpaní, že jsme se museli občerstvit a na chvilku si sednout. Čekala nás ještě cesta na Barborku.

Trasa: Barborka -> Praděd rozc. (2 km) -> Švýcárna (2,5 km) -> Slatě (0,5 km) -> Kamzík (1,5 km) -> ČHS (5,5 km) -> Klínovec (2 km) -> Švýcárna (4,5 km) -> Praděd rozc. (2,5 km) -> Barborka (2 km) => 23 km

Pátek, 2. září

Dnes jsme vyrazili na túru směr rozc. Pod Pradědem a odtud jsme klesali po modré k rozc. u Kamenné chaty. Cesta vedla podél potůčku v horní části a nad ním ve spodní části. Tam už byl tmavý les a ani sluníčko tam neproniklo. Dole jsme si ještě kousíček zašli, podívat se na dolní nádrž Dlouhých strání, byla dost vypuštěná.

Pecný cesta Divokým dolem Pak jsme šli po zelené pořád do kopce. Museli jsme z 847,5 mnm vystoupat do 1367 mnm. Cestou k Františkově myslivně jsme potkali 2 cyklisty, říkali, že provozují "pěší cyklistiku", že nahoru jdou pěšky a dolů se vezou. Tak jen tak šli a okolo silnice sbírali houby. Prý jich tak včera nasbírali 8 kilo. No, došli jsme k Františkově myslivně a tam jsme se nasvačili. Byl tam nádherný výhled do údolí i na hřebeny a Praděd s Kurzovní chatou. Od paní jsme se dozvěděli, že je možný se podívat i k horní nádrži, že jen auta tam nesmí a že prohlídky jsou zhruba každou hodinu.

Po obědě jsme pokračovali po zelené na rozc. Nad Malým kotlem. Byl tam taky nádherný výhled. Odtud jsme šli k Jelení studánce a pak, abychom zdolali další vrchol, jsme se vydali na Pecný. Tam bylo krásně. Nahoře je takový šutr, odkud jde všechno vidět. Pak jsme se vrátili k Jelení studánce a pokračovali po červené na Ovčárnu. Už nás celkem bolely nohy a taky jsme přidali do kroku, abychom ještě před pátou dorazili na Ovčárnu a mohli si dát zasloužené pivo. Dnešní den se na počasí vydařil. I na hřebeni jsem šla jen v podprsence :-)

Trasa: Barborka -> rozc. Pod Pradědem (1,5 km) -> Praděd rozc. a zpět (1 km) -> U Kamenné chaty (3 km) -> Dolní nádrž a zpět (0,5 km) -> Zámčisko (2 km) -> U Františkovy myslivny (2 km) -> Františkova myslivna a zpět (0,5 km) -> Nad Malým kotlem (1,5 km) -> Jelení studánka (1,5 km) -> Pecný (2 km) -> Jelení studánka (2 km) -> Ovčárna (6 km) -> Barborka (1,5 km) => 25 km

panorama panorama

Sobota, 3. září

Ráno jsme se nasnídali, pak jsme se sbalili a kolem 10 h jsme vyrazili na autobus. Problém byl, že jel až v 13.39 z Hvězdy. Co jsme do té doby měli dělat? Na Ovčárně jsme si v občerstvení Sabinka dali oběd a sjeli jsme kyvadlovkou na Hvězdu, kde jsme dvě hodiny leželi v trávě a čekali. Když konečně přijel bus, koupili jsme si lístek do Přerova a z Přerova jsme pak už jeli vlakem.